Avoin kirje Katri Kulmunille koskien nettiblokkeja

Hyvä Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni,

raskain sydämin lähestyn Sinua koskien nettipelin blokkaussuunnitelmaa. En uskonut todelliseksi, että olet ilmoittanut Keskustan suhtautuvan myönteisesti nettisensuuriin koskien laillisia peliyhtiöitä. Toivon, että kyse on pelkästä väärinymmärryksestä.

Mikäli sadat ammattipokerinpelaajat eivät ole riittävä syy vastustaa blokkaussuunnitelmaa, pitäisi satojen tuhansien hupipelaajien jotka pelaavat ulkomaisille LAILLISILLA sivustoilla olla. Nämä henkilöt saattavat hyvin ratkaista tulevat vaalit; he ovat jo raivoissaan sekä SDP:lle että Kokoomukselle jotka ovat näiden blokkausyritysten takana. Itse en voi missään tapauksessa kannattaa nettiblokkeja kannattavaa vastuutonta ehdokasta; tai puoluetta.

On tärkeää ymmärtää että tässä keskustelussa ei puhuta Veikkauksen monopolista. Päinvastoin! Laillisten pelien blokkaamisen ajaminen pelkkä lisäraha mielessään Veikkauksen edunsaajat tosiasiassa poistavat monopolilta sen ainoan oikeutuksen: peliongelmaisten suojelun. Tämä todennäköisesti johtaa lose-lose-tilanteeseen: ensin pelaajat joutuvat kärsimään nahoissaan blokkien vaikutuksen, ja paljon myöhemmin pitkien oikeudenkäyntien jälkeen Veikkauksen monopoli kaatuu Euroopan oikeusasteissa sen selkeään laillisuusongelmaan.

Vaikka itse kannatan luopumista Veikkauksen monopolista ja siirtymistä vastuulliseen veroja keräävään lisenssijärjestelmään, se ei ole mikään kynnyskysymys. Mikäli haluaisimme Suomessa suojella peliongelmaisia, on tähän yksi keino ylitse muiden: poistaa pelikoneet ruokakaupoista- ja kioskeista. Suomessa peliongelmat ovat maailman huippua joka paikalla tarjolla olevista pelikoneista johtuen. Tähän yhteiskunta ei kuitenkaan näytä olevan valmis, vaikka pelikoneet aiheuttavat yli puolet kaikista Suomen peliongelmista.

Veikkaus saa jatkossakin ryövätä eläkeläisiltä heidän eläkkeensä ilman mitään kontrollia, mikä on rehellisesti sanoen oksettavaa. Veikkaus on myös myöntänyt, että heidän pääsääntöinen tavoitteensa on lisätä tuloja joilla rahoittaa valheellisilla perusteilla toimivia Veikkauksen edunsaajia. Fakta on: Maltalta lisenssin alla nettipelejä tarjoavat yhtiöt ovat vastuullisempia toimissaan kuin Veikkaus, joka kohdistaa mainontansa ja ongelmapelaajiin.

Suomessa Keskusta on aina suhtautunut negatiivisesti kieltolakihankkeisiin. Keskustanuorilla on voimassaoleva kanta, joka vastustaa ehdoitta kaikkia nettipokeria koskevia kieltolakihankkeita. Tämä puolueen nimissä esitetty kannanotto lienee siis selkeä virhe, johon toivon korjausta välittömästi ja Keskustan palauttamista takaisin täysjärkisten puolueiden joukkoon. Jos nämä perusteet eivät riitä, toivon että tutustuminen Aki Pyysingin kirjoitukseen auttaa. Jos tälle linjalle lähdetään, niin kielletäänkö seuraavaksi vaikka kotimaisen ruoan mainonta internetissä vastaavien nettiblokkien avulla?

Pokerinpelaajana totean että Veikkauksen kieltolakihanke on paitsi moraalisesti halveksuttava, myös perustuslaillisesti kyseenalainen. Heidän oma pokerivastaavansa on myöntänyt, ettei yhtiöllä ole mitään aikomusta tarjota pelejä pokeriammattilaisille. Tämä johtaa suoraan ristiriitaan perustuslain elinkeinovapauden kanssa. Näin ollen Keskustan tulisi puolustaa pokerinpelaajia paitsi oikeuden, myös perustuslain hengessä. Löytyykö Keskustalta kanttia tähän?

Olen ollut lojaali Keskustan jäsen yli puolet elämästäni, ilman poliittista äidinmaitoa tai isänperintöä. Toivon syvästi että alkiolainen yhteistyö jatkuu. Mutta mikäli Keskusta ei pyörrä tätä äkkikäännöstä ja tuomitse kieltolakihanketta jyrkästi niin en voi olla enää missään tekemisissä puolueen kanssa. Tällöin tulen välittömästi jättämään eroilmoitukseni kaikista puolueen luottamustehtävistä ja jäsenyyksistä sekä muista toimista. En voi  sen jälkeen rehellisillä mielin neuvoa ketään suomalaista pelaajaa äänestämään Keskustaa puolueena, vaikka aion tukea myös jatkossa hyviä ehdokkaita.

eskovirri
Sitoutumaton Espoo

35-vuotias pokerinpelaaja ja sijoittaja. Poliittisesti sitoutumaton.

Nykyään Espoosta, aiemmin Helsingistä. Valtiotieteiden maisteri (poliittinen historia, HY). Poliittisesti keskellä oleva pragmaattinen järkiliberaali. Arvostan suoraa ja rehellistä puhetta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu