Kaupunkilaiskepulin (h)ajatelmia Luo ja herättää ajatuksia ympäröivästä maailmasta

Postin asiakaspalvelu surkeaa – katoamisia ei korvata

Tämän kirjoituksen kimmokkeena toimii rehellisesti v***tus Posti-Itellan toimintaa kohtaan. Viimeisen kahden vuoden aikana yritys on kadottanut ainakin neljä lähettämääni kirjekuorta, eikä ole korvannut niistä ensimmäistäkään. Eilen lähetin paketin SmartPostin kautta, mutta onnistuin kämmäämään yhden numeron verran postinumeron syöttämisessä. Puoli tuntia paketin jättämisen jälkeen lähetän viestin (varmuuden vuoksi kahta eri kautta) Postin asiakaspalveluun, vastausviesti löytyy bloggauksen lopusta.

 

Päivän kysymys kuuluu: Onko kohtuullista että 7,70 euron paketin lähetyshinnaksi muodostuukin yhden numeron muutoksen vuoksi todennäköisesti 31,25 euroa? Postin hinta 5 kilogramman paketilla on hinnaston mukaan 9,00 euroa, ja tuohon päälle tulee palvelumaksu 14,55 euroa ja alkuperäinen paketin maksu. Paljon halvempaa olisi odottaa paketin palautusta ja lähettää se sitten uudelleen, mutta siinä joutuisi odottamaan viikkoja. Posti hyväksikäyttää ”panttivangiksi” jäänyttä pakettia kiristyskeinona.

 

Kokonaisuutena Postin palvelut, hintataso ja luotettavuus ovat romahtaneet viime vuosien aikana. Esimerkiksi hinnat ovat nousseet, postilähetyksiä on kadonnut / tuhoutunut lajittelussa lukemattomia määriä ja postin palveluverkko on ohentunut merkittävästi. Mielestäni Postin yhtiöittäminen on täysin epäonnistunut, ja se tulisikin jälleen liittää osaksi valtion toimintaa liikelaitoksena.

 

P. S. Enpä yllättyisi vaikka Posti onnistuisi paketin vielä myöhästyttämäänkin. Tiistaina lähetetyn paketin saaminen perjantaiksi perille voi olla ylivoimaista näin rauhallisenakin aikana.

 

Postin vastaus kyselyyn:

 

Hei!

 

 

 

Kiitos yhteydenotostasi.

 

 

 

Tässä vaiheessa kun paketti on jo lähetetty automaatista eteenpäin, ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä palvelumuutos lähetykselle mikäli haluat toimipaikan muutoksen tapahtuvan. Palvelumuutos on maksullinen toimenpide ja voin liittää tämän viestin jatkoksi ohjeet palvelumuutoksen tekemiseen.

 

 

 

Tässä olisi tiedot mitkä tulee täyttää hakemukseen palvelumuutoksesta,

 

 

•lähetyksen ID-numero (lähetystunnus)

 

•lähettäjän nimi- ja osoitetiedot

 

•vastaanottajan nimi ja osoitetiedot

 

•lähetyslaji (kirje vai paketti)

 

•lisäpalvelujen tiedot

 

•mahdollinen sopimusnumero

 

•muutospyynnön tekijä ja puhelinnumero

 

•uusi noutopaikka lähetykselle

 

 

Palvelumuutos maksaa 14,55 € + uusi kuljetusmaksu painon mukaan.

 

 

Muutospyyntö tulee lähettää osoitteeseen palvelumuutos@itella.com

 

 

XXX

 

Pakettiautomaatti asiakastuki

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Uusi Suomi uutisoi postin lajittelukoneiden tuhoamistahdista pari vuotta sitten: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/114103-hs-paljasti...

Sain tuolloin itsekin ainakin kolmesta lähetyksestä pelkät kuoren jämät takaisin. Ilmeisesti ongelma on jatkunut, mutta nyt ne merkitäänkin suoraan kadonneeksi ja vältetään pienienkin korvaussummien maksaminen.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Itella hukkasi Trafin lähettämän autoverolapun ja muistutus/ajokielto oli Itellan matkassa kaksi viikoa... Onneksi ei tullut poliisi tällä kertaa vastaan kun tuli ajettua pari viikkoa ajokieltoisella autolla...

Aikaisemmin Itella hukkasi rahoitusyhtiön postittaman luovarin autosta...

Itella hukkasi asiakkaalle menevästä paketista osoitelapun jonka olivat itse liimanneet pakettiin kiinni. Veloittivat käsittelymaksun ja selvittely palautti paketin kolmen viikon seikkailun jälkeen.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Itse tuohon pakettiasiaasi liittyen niin mielestäni on kohtuullista että asiakkaan kämmistä veloitetaan kulut. Prosessissa kulkevan paketin yksittäiset muutokset ovat kuitenkin selkeä kuluerä jota ei ole oikeudenmukaista jyvittää muille asiakkaille.

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Joo, jos sitä ei saa järjestelmästä muutettua. Kuitenkin tuo kolme kertaa lähettämistä suurempi ylimääräinen maksu on mielestäni perusteeton, etenkin kun odottamalla ja paketin palautumalla joutunee maksamaan vähemmän (ilmeisesti saman hinnan takaisin lunastettaessa ja sitten tietysti uudelleen lähettäessä).

Toimituksen poiminnat